Wie Sanitäter arbeiten

Mar 12 2015
Was haben die Kreuzzüge, die spanische Inquisition und eine Fernsehserie aus den 70ern gemeinsam? Sie alle haben den Bereich der Sanitäter mitgeprägt. Erfahren Sie mehr darüber, wie diese Ersthelfer jeden Tag Leben retten.
Das heutige Feld der Sanitäter verdankt viel den Bemühungen von Ron Stewart.

"Ich bin noch nicht tot!" Ron Stewart schrie die Leute an, die um sein Krankenhausbett standen – aber sie konnten ihn nicht hören. Er hatte ein Schädel - Hirn -Trauma erlitten, nachdem er während eines Schneesturms versehentlich mit seinem Auto von einer Klippe in Nova Scotia gefahren war. Die Leute an seinem Bett beklagten den Verlust eines so vielversprechenden Arztes. 1971 war Stewart ein 28-jähriger Arzt, der zu einem Notfall raste, als er die Kontrolle über sein Auto verlor. "Ich lebe!" Stewarts Verstand schrie erneut, aber man konnte ihn immer noch nicht hören.

Die frontale Schläfenprellung, die er erlitten hatte, hätte ihn tot oder geistig behindert machen können, aber stattdessen machte er langsam eine unwahrscheinliche Genesung – und diese prägende Erfahrung als Patient trug dazu bei, seine außergewöhnliche Karriere zu formen. Ein Jahr später verließ Stewart Nova Scotia nach Kalifornien, wo er sich in der Notfallmedizin des Los Angeles County Hospital niederließ. Dort behandelte er nicht nur den angeketteten Charles Manson, als der berüchtigte Mörder mit Kampfverletzungen aus dem Gefängnis gebracht wurde, er bildete auch bis zu 2.000 Feuerwehrleute in Sanitätern aus und war Berater der einflussreichen TV-Show „Emergency“. !" [Quelle: Sanft ]

Die Paramedizin, wie wir sie kennen, steckte in den 1970er-Jahren noch in den Kinderschuhen, an deren Entwicklung der junge Arzt aus Cape Breton maßgeblich beteiligt war. Tatsächlich schrieb Stewart 1974 das erste Schulungshandbuch für Rettungssanitäter [Quelle: Health Services LA County ]. Von LA zog er nach Pennsylvania, wo er Gründungsleiter der Abteilung für Notfallmedizin am University of Pittsburgh Medical Center wurde. Da er sich nicht im Elfenbeinturm entspannen konnte, übte er seinen Beruf weiter aus und ging sogar so weit, einem eingeklemmten Bauarbeiter das Bein zu amputieren, während er bei starkem Wind auf einer 40 Meter hohen Feuerwehrleiter schwankte.

Nachdem er als Experte für Traumamedizin im Gesundheitsbeirat von Präsident Bill Clinton tätig war, kehrte Stewart 1993 nach Nova Scotia zurück, um in die Politik einzutreten. Dort traf er während eines Wahlkampfs in seinem alten Viertel in Cape Breton zufällig auf einen potenziellen Wähler, der einen Herzinfarkt erlitt. Stewart begann mit der Herzmassage und stabilisierte den Mann und brachte ihn ins Krankenhaus, bevor er um seine Stimme bat. Nach seiner Wahl wurde er Gesundheitsminister der Provinz, und der Höhepunkt seiner politischen Karriere war die Einrichtung eines erstklassigen medizinischen Notfallsystems [Quelle: Meek ]. Dieses System ist weiterhin innovativ und bahnt Pionierarbeit für neue Arten der Paramedizin, die die Gesundheitsversorgung auf dem ganzen Kontinent beeinflussen.

Inhalt
  1. Vergangenheit der Rettungssanitäter
  2. Sanitäter heute
  3. 'Notfall!'
  4. Die Zukunft der Paramedizin

Vergangenheit der Rettungssanitäter

Krankenwagen mögen laut sein, aber zumindest werden sie nicht mehr von Pferden gezogen wie dieser frühe Krankenwagen der US-Armee.

Die Paramedizin wurde durch den Krieg geschmiedet. Im 11. Jahrhundert brachten die Kreuzzüge den Knights Hospitaller of the Order of Saint John of Jerusalem hervor, eine religiöse Organisation, die einige der frühesten bekannten medizinischen Notfallpraktiken zur Behandlung der Verwundeten während der blutigen Schlachten des Konflikts entwickelte. Neben anderen Innovationen erfand der Knights Hospitaller die Trage, eine zwischen zwei Stangen aufgehängte Leinwand, um verletzte Soldaten vom Kampffeld zu transportieren.

Die Spanier verbesserten dieses Konzept im späten 15. Jahrhundert während der Zeit der Inquisition , indem sie Feldkrankenhäuser errichteten, die als „ambulancias“ bekannt sind, von denen wir das moderne Wort „Krankenwagen“ ableiten. Aber erst während der napoleonischen Kriege im frühen 19. Jahrhundert erkannte Dominique Jean Larrey, Chefchirurg der Großen Armee, dass er die Ergebnisse für die Verwundeten verbessern könnte, wenn er nicht bis nach der Schlacht wartete, um sie zu behandeln. Er schuf von Pferden gezogene "Ambulanzen volantes" oder "fliegende Krankenwagen", um verletzte Soldaten vom Feld zu holen, selbst wenn der Konflikt tobte. Dieses Konzept fand bald Eingang in das zivile Leben, als sich in den 1830er Jahren in London Krankenwagen bildeten, um Cholera-Opfer in Krankenhäuser zu transportieren [Quelle: Winston ].

Aber unglaublicherweise dauerte es weitere 130 Jahre, bis sich die Idee durchsetzte, Krankenwagen mit ausgebildetem medizinischem Personal zu besetzen. 1967 veröffentlichte Dr. J. Frank Pantridge aus Belfast, Nordirland, eine wegweisende Studie über seinen erfolgreichen Einsatz einer mobilen Koronarstation, die mit einem Arzt, einer Krankenschwester und einem Krankenwagenbegleiter besetzt war.

Veränderung lag in der Luft – nur ein Jahr zuvor veröffentlichte die National Academy of Sciences in den USA einen Bericht mit dem Titel „Unfalltod und Behinderung: Die vernachlässigte Krankheit der modernen Gesellschaft“. Der Bericht schlug Alarm und wies darauf hin, dass Autounfälle allein im Jahr 1965 mehr Amerikaner töteten als während des gesamten Koreakrieges. Ein Hauptgrund dafür war der Mangel an geeigneter Notfallversorgung.

Krankenwagen waren oft Leichenwagen, die von Bestattern ohne medizinische Ausbildung besetzt waren. Und wenn Patienten starben, verließen sie, wie so oft, das Krankenhaus in demselben Leichenwagen, in dem sie angekommen waren. Es sei an der Zeit, so die Akademie, ein landesweit einheitliches System der notfallmedizinischen Versorgung zu schaffen. Das Emergency Medical Systems Act wurde 1973 in Kraft gesetzt und 1977 wurde der erste nationale Standardlehrplan für EMT-Sanitäter veröffentlicht. Die Revolution hatte begonnen [Quelle: Winston ].

Sanitäter heute

HLW-Kurse sind ein grundlegender – aber wesentlicher – Teil der Ausbildung eines Sanitäters.

Wenn Menschen in Uniform aus einem Krankenwagen springen, um auf eine Krise zu reagieren, sind das dann alles Sanitäter? Wahrscheinlich nicht. Es gibt verschiedene Zertifizierungsstufen für Personen, die in der präklinischen Versorgung ausgebildet sind. Auf der Einstiegsebene gibt es Rettungssanitäter (EMTs). Sie haben in der Regel zwischen 120 und 150 Stunden Kursarbeit absolviert, in denen sie in einer Vielzahl von lebensrettenden Verfahren geschult wurden, darunter HLW , die Verabreichung von Sauerstoff und der Umgang mit allergischen Reaktionen . Eine Sache, die sie nicht dürfen, ist die Haut zu brechen (also keine Nadeln) [Quelle: UCLA ].

By contrast, paramedics usually go to school for 1,200 to 1,800 hours [source: UCLA]. They can start IVs, manage airways, deal with heart attacks , and undertake advanced resuscitation and support. But to be eligible to become a paramedic, you have to have been a working EMT for at least six months prior.

The UCLA Center for Prehospital Care, which initiated emergency medical training back in 1970 and is home to the country's first nationally accredited paramedic program, charges $10,000 for basic tuition [source: UCLA]. Then there are fees for books, scrubs, uniforms, the national registry exam, state and local accreditation and licensing, and more. However, once you're done, you've got a good shot at employment. UCLA, for example, boasts that 95 percent of its graduates are working just six months after graduation [source: UCLA].

As for what you can earn, it all depends where you end up working. Strangely, the U.S. Bureau of Labor Statistics lumps EMTs and paramedics together in the data, giving a mean annual wage of $31,270 (2015 figures). Those in the top 10 percent of this broad category earned $54,710. Because the training programs for paramedics are 10 times as long as those for EMTs, we can only assume they're bringing in the higher income. But as with any job, salary depends on location. The state of Washington seems to really appreciate its paramedics — recent job postings there offer annual salaries as high as $71,790 [source: U.S. News & World Report].

'Emergency!'

Ron Stewart not only helped create the paramedicine field as we know it today, but he also consulted on the 1970s show "Emergency!"

As mentioned in the intro, Ron Stewart served as a consultant to the TV show "Emergency!" That series, which ran from 1972 to 1977, was much more than an entertaining drama about emergency medicine; it was a highly influential pop cultural phenomenon that had an important impact on the burgeoning field of paramedicine. In fact, scholars have argued that it helped create the cultural conditions necessary for the nationwide establishment of a paramedical system.

The show followed the exploits of John Gage and Roy DeSoto, two firefighters who had received special training as paramedics. Together, they were Squad 51, operating out of Station 51 in Los Angeles. The link with firefighting was, and still is, true to life: Today, many firefighting crews include a paramedic team. The show adhered to reality in other ways too. Shot in quasi-documentary style, its cast included many real-life personalities who played themselves, including the dispatcher and several firefighters.

The show's pilot episode revolves around the Wedworth-Townsend Paramedic Act, a piece of California state legislation designed to authorize paramedics to perform medical procedures in the field. Until Gov. Ronald Reagan signed the act into law on July 14, 1970, only doctors and nurses were permitted to treat patients using medically invasive procedures like defibrillation or IVs. The doctor who trains Gage and DeSoto is opposed to the idea that "hose jockeys" should become authorized medical personnel, but when they save lives, he changes his mind.

When "Emergency!" premiered in 1972, there were no more than a dozen paramedic units across North America. Ten years later, more than 50 percent of Americans lived within 10 minutes of emergency medical aid. While "Emergency!" was only one of many forces behind this massive change in access to paramedicine, the show has been credited with introducing a mass audience to the idea of prehospital care. By some accounts, good Samaritans may have saved lives using procedures they'd seen on "Emergency!" They may also have done some damage. This happened enough that the show devoted a portion of an episode to dissuade untrained civilians from performing potentially dangerous interventions [source: Yokely].

The Future of Paramedicine

Many paramedics and other health professionals recognize the importance of preventive care and community outreach, but budget issues get in the way of expanding these efforts.

Back when Ron Stewart was starting out as a young doctor he worked with a public health nurse in the most remote corner of the already remote island of Cape Breton. Nurse Isabel MacDonald knew everybody in the region, and thanks to her trusted relationship with the community members, Stewart realized that she was preventing potential illnesses at a rate far greater than he could ever cure them [source: Meek].

This early example stayed with him for the rest of his career, long after he had made a name for himself in the U.S. and returned to Nova Scotia. As the Minister of Health, not only did he standardize emergency services in the province, he pioneered an innovative form of paramedicine [source: District of Muskoka].

Inhabitants of the remote islands of Long and Brier off the southwest coast of Nova Scotia were having trouble accessing medical care. Stewart helped develop a pilot project in which paramedics stationed on the islands would not only react to emergencies, but they would also go out into the community and do what they could to prevent them. This might involve answering health-related questions over a cup of tea, administering medications or recommending the best shoes to wear to avoid falls. The results were dramatic: Visits to the hospital on the mainland dropped by 24 percent to 28 percent between 2001 and 2006 [source: Accreditation Canada].

The model has been so successful that it has spread around the world from Scotland to Australia. In San Francisco, for instance, a program that sent paramedics out among the homeless population helped reduce 911 calls by 75 percent over the course of a year and a half, saving roughly $12 million. In Colorado, a community paramedic leads fitness training courses at a senior home and makes home visits to ensure elderly community members are taking their prescriptions correctly [source: Johnson].

Programs like these are promising, but unless funds are specifically set aside for a project, paramedics and other caregivers will encounter a major stumbling block. Federal rules say that prehospital caregivers get paid only when they load somebody into their ambulances and move them to or from a health care facility [source: Johnson]. These rules may change in time.

In 2005, Ron Stewart hosted 50 delegates from the U.S., Canada, Scotland and Australia at a conference called the International Roundtable on Community Paramedicine (IRCP). Since then, the IRCP has been going strong with meetings held every year around the world [source: IRCP].

Lots More Information

Author's Note: How Paramedics Work

A friend of mine is a paramedic in a large North American city, and some of the tales she has to tell of her day-to-day work are very, very dark. But some are more lighthearted. One of my favorites is her story of walking up six flights of stairs to an apartment where a man complaining of a sore back asked her to heat his dinner in the microwave. This was at the end of a long day in the middle of an August heat wave. My friend was tired, cranky, sweating and (a small detail) six months' pregnant at the time. She gave him a thorough tongue-lashing for wasting her time and the city's money. That's a speech I'd like to have heard — never cross a pregnant paramedic.

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More Great Links

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Sources

  • Accreditation Canada. "Long and Brier Island Community Paramedicine Project." 2013. (March 5, 2015) http://www.accreditation.ca/long-and-brier-island-community-paramedicine-project
  • Best Health Care Jobs. "Paramedic: Salary." U.S. News & World Report. 2015. (March 4, 2015) http://money.usnews.com/careers/best-jobs/emergency-medical-technician-and-paramedic/salary
  • Boyd, David R. "How Illinois's Trauma and EMS System of Care Helped Shape the Industry." Journal of Emergency Medical Services. March 2015. (Feb. 28, 2015) http://www.jems.com/article/administration-and-leadership/road-professionalism
  • Brennan, John A. and Jon R. Krohmer. "Principles of EMS Systems." Jones & Bartlett Learning. 2006. (March 6, 2015) http://books.google.ca/books?id=yb3POJWHwdcC&printsec=frontcover&source=gbs_ge_summary_r
  • District of Muskoka. "Muskoka EMS Response Time, Performance Plan & Community Paramedicine." Corporate & Emergency Services Committee. Oct. 26, 2012. (March 5, 2015) https://muskoka.civicweb.net/document/20326/PRESENTATION - Muskoka EMS Response Time Performance Plan Community Paramedicine.pdf
  • Edgerly, Dennis. "Birth of EMS: The History of the Paramedic." Journal of Emergency Medical Services. October 2013. (Feb. 25, 2015) http://www.jems.com/article/administration-and-leadership/birth-ems-history-paramedic
  • Health Services Los Angeles County. "About Us: Historical Timeline." Emergency Medical Services. (March 5, 2015) http://dhs.lacounty.gov/wps/portal/dhs/!ut/p/b1/04_Sj9Q1NjA2MjY0MTfXj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfGjzOLdDAwM3P2dgo38nZ3cDBy9fV0NQt28PXz9zPXD9aMIKcmN8nIEACJsncY!/
  • International Roundtable on Community Paramedicine. "IRCP History." (March 6, 2015) http://ircp.info/
  • Johnson, Kirk. "Responding Before a Call is Needed." The New York Times. Sept. 18, 2015. (Feb. 28, 2015) http://www.nytimes.com/2011/09/19/us/community-paramedics-seek-to-prevent-emergencies-too.html
  • Knights Hospitallers. "History." (March 3, 2015) http://theknightshospitallers.org/history
  • Meek, Jim. "Ron Stewart's long strange trip." The Chronicle Herald. April 22, 2007. (March 3, 2015) http://www.chninternational.com/ron_stewart_could_hear_but_not_s.htm
  • Misner, Debbee "Community Paramedicine: A Part of an Integrated Health Care System." International Roundtable on Community Paramedicine. 2003. (Feb. 28, 2015) http://ircp.info/Portals/11/Downloads/Expanded Role/Community Paramedicine.pdf
  • Order of Malta. "Emergency corps and ambulance services." 2015. (March 3, 2015) http://www.orderofmalta.int/medical-and-humanitarian-activities/76/emergency-corps-and-ambulance-services/
  • UCLA Center for Prehospital Care. "Costs & Budgeting." (March 4, 2015) https://www.cpc.mednet.ucla.edu/paramedic-planningforcosts
  • UCLA Center for Prehospital Care. "Our History." (March 4, 2015) https://www.cpc.mednet.ucla.edu/about/history
  • UCLA Center for Prehospital Care. "Paramedic Program." (March 4, 2015) https://www.cpc.mednet.ucla.edu/paramedic
  • UCLA Center for Prehospital Care. "What's the Difference Between an EMT and a Paramedic?" (Feb. 25, 2015) https://www.cpc.mednet.ucla.edu/node/27
  • Winston, Blake Daynes. "Ethics Guidelines and Ethics Education for Emergency Medical Technicians: A Critical Analysis." Wake Forest University Graduate School of Arts and Sciences. August 2013. (Feb. 25, 2015) https://wakespace.lib.wfu.edu/bitstream/handle/10339/39022/Winston_wfu_0248M_10475.pdf
  • Yokely, Richard and Rozane Sutherland. "Emergency: Behind the Scene." Jones & Bartlett Learning. July 13, 2007. (March 4, 2015) http://books.google.ca/books?id=cixPyu5pCaUC&pg=PA117