Jak rozwiązać tę zagadkę Martina Gardnera?
Martin Gardner wspomniał o następującym problemie „szachy” w swojej kolumnie Mathematical Games dla Scientific American (dostał go od Smullyana, który dowiedział się o tym od nauczyciela matematyki w liceum):
... Załóżmy, że gra toczy się z nową zasadą, że rycerz może w jednej turze poruszyć się dwukrotnie. Nie jest jasne, czy ten potężniejszy ruch skoczka jest korzystny dla pierwszego czy drugiego gracza. Pierwszy gracz, biały, oferuje grę bez swojej królowej. Jak może być pewien, że wygra?
Po chwili namysłu nie udało mi się zrobić postępów, więc patrzę na rozwiązanie:
Biały dwukrotnie przeskakuje skoczka hetmana do przodu. Szach mat!
To wszystko, co mówi. Jak to jest mat? Muszę czegoś przegapić.
Odpowiedzi
Zgodnie z przepisami gry w szachy FIDE :
1.4 Celem każdego gracza jest ustawienie króla przeciwnika „pod atakiem” w taki sposób, aby przeciwnik nie wykonał prawidłowego ruchu.
1.4.1 Mówi się, że gracz, który osiągnął ten cel, `` zamatował ' ' króla przeciwnika i wygrał partię
Oznacza to, że jeśli biały ma skoczka, który ma 2 normalne ruchy skoczka od króla przeciwnika, wtedy król przeciwnika jest szachowany, atakowany.
Następnie rozważ białe rozpoczęcie gry w ten sposób:
[fen ""]
1. Nc3 null 2. Nb5
Wtedy możesz zobaczyć, że czarny król jest szachowany. W następnym ruchu skoczka może iść Sb5-d6-e8. Ale nie ma sposobu, aby czarne wymknęły się spod kontroli. Dlatego jest to mat.
Ok, myślę, że to rozumiem. Twoim pierwszym ruchem jest Sc3-Sb5, grożąc Sxc7 i Sxe8 w następnym ruchu, a ponieważ czarne nie mogą poruszyć swojego króla, po prostu nie mogą zapobiec szachowi matowi.
EDYCJA: żeby było jaśniej, właściwie pierwszy ruch to Sc3-Sb5 +, ponieważ skoczek atakuje króla ze względu na specjalny sposób, w jaki się porusza.
Wydaje mi się, że białe mogą zagrać 1. Nb1-a3-b5 + lub Nb1-c3-b5 + lub Nb1-a3-c4 +, żeby być w zasięgu bK, ale nie w zasięgu bKN.
Przypuszczam, że wyjaśnimy, że jeśli pierwszym ruchem skoczka jest bicie, drugi ruch nadal może mieć miejsce. W przeciwnym razie 1. ... d6! broni.
Ale co się stanie, jeśli pierwszym ruchem skoczka będzie czek? Czy to oznacza, że białe nie mogą wykonać drugiego ruchu? I czy to wpływa na definicję czeku. Ponieważ wNb5 / wNc4 nie może zagrozić zbiciem bK, jako pierwszy ruch wN-d6 + sprawdza bK i to kończy turę!
Jeśli jest to poprawne, oznacza to, że skoczek daje czek tylko wtedy, gdy jeden ruch od bK. Czy oryginalny plakat może wyjaśnić, jak to działa?