Czy potrzebujesz wolnej ręki na swój święty symbol, jeśli nosisz go w widoczny sposób?
Tworzyłem Paladyna, który używa stylu walki Obrona, dzierżąc dwie bronie (zamiast bardziej powszechnego stylu Pojedynku z bronią i tarczą). Martwiłem się jednak, że komponenty zaklęć zbytnio to utrudnią, ponieważ postać nie będzie mogła użyć tarczy ozdobionej świętym symbolem jako ogniska rzucania zaklęć. Ponownie przeczytałem rozdział o świętych symbolach i jest tam napisane co następuje:
Kapłan lub paladyn może użyć świętego symbolu jako ogniska rzucania zaklęć, jak opisano w rozdziale 10. Aby użyć tego symbolu w ten sposób, rzucający musi trzymać go w dłoni, nosić w widocznym miejscu lub nosić na tarczy. [PHB str. 151, podkreślenie dodane ]
Czytając to, nawet bez tarczy, rzucający NIE potrzebuje wolnej ręki do skupienia. Wystarczy nosić go na łańcuszku poza zbroją lub ubraniem (lub nawet przymocować go do zewnętrznej strony zbroi).
Zaskoczyło mnie to, więc dwukrotnie sprawdziłem sekcję składników materiału:
Rzucanie niektórych zaklęć wymaga określonych obiektów, określonych w nawiasach we wpisie składnika. Postać może użyć woreczka z komponentami lub ogniska rzucania zaklęć ( patrz rozdział 5) zamiast komponentów określonych dla zaklęcia ... Czarodziej musi mieć wolną rękę, aby uzyskać dostęp do tych komponentów, ale może to być ta sama ręka, którą on lub używa do wykonania składników somatycznych. [PHB str. 203]
Na pierwszy rzut oka wydaje się, że stwierdzenia "Postać może użyć ... ogniska rzucania zaklęć ... zamiast komponentów określonych dla zaklęcia" i "Czarodziej musi mieć wolną rękę, aby uzyskać dostęp do tych elementów" logicznie oznaczałoby że czarodziej musi mieć wolną rękę, aby użyć ogniska rzucania zaklęć.
Czy jest to jednak przypadek „ogólnych uderzeń specyficznych”? Korzystanie z magicznego skupienia wymaga wolnej ręki, ponieważ jest zgodne z ogólną zasadą na str. 203, ale święty symbol nie jest tak długo, jak jest wyraźnie noszony, jak napisano w bardziej szczegółowej regule na str. 151?
(Powiązane: Czy te ogniska rzucające zaklęcia z Przewodnika po wszystkim Xanathara muszą być trzymane w dłoni? )
Odpowiedzi
Nie potrzebujesz wolnej ręki, aby użyć świętego symbolu, który nosisz w widoczny sposób.
Masz rację, że obowiązuje tutaj „ogólne uderzenie specyficzne”. Większość skupień rzucanych zaklęć musi być obsługiwana, ale święty symbol wyraźnie wskazuje, że można go również nosić w widoczny sposób lub ozdobić na tarczy. W związku z tym, jeśli nosisz swój święty symbol w widoczny sposób, nie potrzebujesz wolnej ręki na materialne składniki czarów paladyna.
Nadal potrzebujesz swobodnego użycia ręki, aby wykonać składniki somatyczne, chyba że masz zdobyć atut War Caster. Jednak nie przewiduję, że będzie to dla ciebie problem: jeśli rzucasz zaklęcie, i tak nie możesz użyć walki dwoma broniami, które się obracają, więc nie ma znaczących wad w przechowywaniu jednej z twoich broni, rzucaniu zaklęcie i wyciągnięcie broni ponownie, gdy jej potrzebujesz.
RAW, nie możesz użyć świętego symbolu na piersi zamiast składników somatycznych
Zgodnie z oficjalną kolumną z regułami Sage Advice dotyczącą zasad rzucania zaklęć :
Jeśli zaklęcie ma składnik somatyczny, możesz użyć ręki wykonującej składnik somatyczny, aby poradzić sobie również z elementem materialnym. Na przykład czarodziej, który używa kuli jako ogniska rzucania zaklęć, może trzymać pałeczkę w jednej ręce, a kulę w drugiej, i może rzucić błyskawicę , używając kuli jako materialnego składnika zaklęcia i ręki kuli do wykonania zaklęcia. składnik somatyczny.
Inny przykład: na jej tarczy widnieje święty symbol duchownego. Lubi walczyć wręcz z maczugą w jednej ręce i tarczą w drugiej. Używa świętego symbolu jako ogniska rzucania zaklęć, więc musi mieć tarczę w dłoni, gdy rzuca zaklęcie kleryka, które ma składnik materialny. Jeśli zaklęcie, takie jak pomoc, ma również składnik somatyczny, może wykonać ten składnik ręką z tarczą, a drugą trzymać buławę.
Jeśli ta sama kapłanka zada leczące rany , musi odłożyć maczugę lub tarczę , ponieważ zaklęcie nie ma składnika materialnego, ale ma składnik somatyczny. Będzie potrzebowała wolnej ręki, aby wykonać gesty zaklęcia. Gdyby miała wyczyn War Caster, mogłaby zignorować to ograniczenie.
Weź pod uwagę fakt, że w przypadku tarczy pewien kontakt dłoni odbywa się ze świętym symbolem. Ręka tarczy wykonuje w tym czasie gesty somatyczne, jak wyraźnie zaznaczono w kolumnie Sage Advice. Dlatego osoba ze świętym symbolem na szyi nie jest liczona jako osoba używająca składników somatycznych, ponieważ nie używa wolnej ręki lub tarczy z emblematami, aby wywołać składniki somatyczne. Oznacza to, że jeśli używasz świętego symbolu, który jest „wyraźnie widoczny na ciele”, ale nie są używane żadne gesty somatyczne, gesty somatyczne nie będą liczone jako używane, a zatem zaklęcie nie powiedzie się z powodu braku wszystkich wymagania niezbędne do aktywacji zaklęcia.
Jeśli zaklęcie ma składnik materialny, musisz poradzić sobie z nim podczas rzucania zaklęcia (patrz strona 203 w Podręczniku gracza ). Ta sama zasada obowiązuje, jeśli używasz ogniska rzucania zaklęć jako składnika materialnego .
Jeśli zaklęcie ma składnik somatyczny, możesz użyć ręki wykonującej składnik somatyczny, aby poradzić sobie również z elementem materialnym .
Powodem, dla którego tarcza ze świętym symbolem działa, jest fakt, że liczy się ona jako duchowny dotykający elementu materialnego, co pozwala duchownemu używać z nim składników somatycznych, ponieważ tarcza byłaby obecnie liczona jako składnik materialny, oraz ręka trzymająca element materiału może być również używana jako S. Różni się to od świętego symbolu na łańcuszku, ponieważ nie używa się ręki, dlatego nie wytwarza się żadnych składników somatycznych.
Krótko mówiąc, jeśli masz obie ręce pełne rzeczy, których nie można użyć jako ogniska, nie możesz rzucać żadnych zaklęć, które wymagają składników somatycznych (chyba że wykonasz atut War Caster, ale jest to coś szczególnego, co przekracza ogólną zasadę). Jedynym zastosowaniem tego w tym momencie byłoby móc go używać bez konieczności trzymania go (jeśli jakiś przedmiot dotykający go ręką jest aktywny) i używania go z zaklęciami, które mają tylko składniki V i M, które z szybkiego przeszukiwania zaklęć paladyna, są żadne.
Zasadniczo jest to zły pomysł, aby to zrobić, ponieważ nie spełnia komponentu S, chyba że go trzymasz.
Tak, w 100% potrzebujesz wolnej ręki.
Czarodziej musi mieć wolną rękę, aby uzyskać dostęp do materialnych składników zaklęcia - lub utrzymać skupienie rzucania zaklęć - ale może to być ta sama ręka, której używa do wykonywania elementów somatycznych. [https://www.dndbeyond.com/sources/basic-rules/spellcasting#MaterialM]
- Do rzucania zaklęć somatycznych potrzebujesz wolnej ręki.
- Trzeba trzymać skupić się na zaklęcia składowych obsada.
- Skupienie, liczy się jako wolna ręka dla zaklęć somatycznych
Kapłan lub paladyn może użyć świętego symbolu jako ogniska rzucania zaklęć, jak opisano w rozdziale 10. Aby użyć tego symbolu w ten sposób, rzucający musi trzymać go w dłoni, nosić w widocznym miejscu lub nosić na tarczy. [PHB str. 151]
Z tego dowiaduję się, że ta sama zasada odnosi się również do paladyna. Jedyna różnica polega na tym, że możesz trzymać symbol w dłoni, ale nie musisz , gdzie w przypadku innych klas jest to wymagane.
Nigdzie nie wspomniano, że relikt paladyna to magiczna trzecia ręka czy coś takiego. Jeśli nie skupiasz się na twojej ręce, potrzebujesz atutu War Casting do tego, co chcesz.
z drugiej strony
- technicznie rzecz biorąc, mógłbyś mieć swój symbol na broni
- Jednak niektórzy ludzie twierdzą, że symbol na tarczy nie sprawia, że jest ona skupiona, a zatem nie ma wolnej ręki. Symbol na broni powinien być bardziej niewiarygodny
- broń dwuręczna wymaga dwóch rąk do zamachu, więc możesz trzymać ją jedną ręką podczas rzucania zaklęć (dyskusyjne, ale możesz iść tą drogą)
Biorąc pod uwagę, że mamy atut polegający na rzucaniu wojny, paladyn z tarczą nie powinien być w stanie rzucać zaklęć bez tego atutu, nie mówiąc już o używaniu dwóch broni.